Comunicarea între ego și relaționare

Cea mai simplă variantă atunci când nu reușim să comunicăm eficient cu cei din jurul nostru este să dăm vina pe ei. Poți să îl consideri pe interlocutorul tău un prost fără pereche, incapabil de o conexiune simplă sau neinteresat de adevărurile fundamentale pe care te-ai hotărât să i le pui la dispoziție.

Dar acest mod de gândire îți poate da un singur rezultat garantat: sorții tăi de izbândă în relaționare vor tinde spre zero absolut. Excepțiile nu vor face decât să întărească această regulă.

Deși pare complicată și mai ales lipsită de eficiență, de fapt soluția unei comunicări eficiente stă în modul în care TU reușești să îți adaptezi cuvintele și manifestările comportamentale până când se potrivesc cu felul celuilalt de a vedea lumea. Practic doar atunci vei vorbi „pe limba lui”. Altfel este ca și cum te-ai enerva pe un chinez care nu te înțelege atunci când îi vorbești în română.

Cel mai important este să înțelegi că nu informația este cea care contează în primul rând, ci modul în care este transmisă. Pentru că rostul comunicării nu este conținutul ei, ci răspunsul pe care tu te aștepți să îl primești ca rezultat a ceea ce ai transmis.

Există cărți care te pot învăța modul în care poți comunica eficient. Și reguli de bun simț care te „obligă” să îl asculți în mod activ pe celălalt când îți transmite diverse. Și alte teorii, cum ar fi programarea neuro-lingvistică ce te poate direcționa spre oglindire, ori alte strategii de aflare a tiparelor comportamentale care pot ajuta.

Dacă vrei să obții maximul de la angajați, de la copiii tăi, de la cei de care răspunzi, ai face bine să le cunoști cu precizie strategiile de lucru și modalitățile de manifestare. Și nu poți face aceasta decât dacă te interesezi de modul în care funcționează. Nu îi întreba: DE CE. Justificarea comportamentelor nu te ajută să le previi sau să le schimbi, decât în foarte mică măsură. Întreabă mai bine CUM poți face ca ei să se simtă apreciați. Sau CE e nevoie să se întâmple pentru ca să adopte comportamentul pe care ți-l dorești să îl obții de la ei.

Dar pentru asta ai nevoie și tu de o modificare de atitudine. În loc să judeci motive și comportamente, ar fi mai potrivit să te arăți dispus să îi ajuți pentru ca să ajungeți amândoi în locul în care vă doriți: la o productivitate mai bună, la o motivație eficientă.

Fii flexibil în învățare și în manifestare, adaptează-te la context și adu-ți aminte că așa cum ai tu dreptate în modul tău de a vedea lucrurile, așa are fiecare dintre cei cu care comunici.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s